Proč Pytlíkovna existuje?
"Naší misí je poskytnout spotřebitelům možnost výrazného snížení uhlíkové stopy a materiálového odpadu plynoucího z online nakupování."
Tak jako za každou firmou stojí nápad a za nápadem člověk, tak i za pytlíkovnou stojí tým lidí, kteří si roky lámali hlavu nad otázkami udržitelnosti, oběhového hospodářství, a to v celé řadě odvětví.
V týmu pytlíkovny se tak sešli lidé z oblasti ekologické udržitelnosti, startupového ekosystému, e-commerce, ryzikového kapitálu, logistiky a dalších oborů. Co všechny navzájem spojuje je touha smysluplně přispět k řešení problému, který se týká neudržitelného plýtvání obalovými materiály, které plyne z online nakupování, za které jsme všichni zodpovědní.
Víme, že tento problém leží na srdci již dlouho mnoha lidem, nicméně bylo tomu teprve relativně nedávno, kdy se díky značnému pokroku ve vývoji moderních recyklovaných materiálů a rapidnímu rozvoji logistiky a e-commerce sektoru podařilo vyladit řešní, které má hlavu i patu. Naše řešení je nejen prakticky proveditelné, ekologicky skokově lepší než současné status-quo, ale zároveň je také cenově dostupné jak eshopům tak běžnému spotřebiteli. Tomu říkáme "Win-win solution" a proto máme skutečnou radost z toho, že jej můžeme uvést na Český trh jako první.
O co nám jde?
V roce 2021 nakoupilo u nás podle ČSÚ přes internet pět milionů osob, tedy zhruba 57 procent lidí starších 16 let a podle asociace APEK utratili 223 miliard korun. Ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 se jednalo o nárůst tržeb o 44 procent. Během pandemie se Česká republika zařadila mezi evropské velmoci elektronické komerce. Víc lidé nakupuje on-line už jen v Nizozemsku, Dánsku, Švédsku a Irsku.
E-commerce se během posledních pár let zkrátka stala hnacím motorem globální ekonomiky.
S tímto růstem však přišel i nárůst odpadu, který má vážné dopady na životní prostředí.
Podle studie provedené Ellen MacArthur Foundation se ročně spotřebuje více než 78 milionů tun plastových obalových materiálů globálně, z nichž méně než 14 % je recyklováno. Zbytek končí na skládkách nebo v oceánech, což má katastrofální dopady na životní prostředí.
I když výroba recyklovatelných obalů může vyžadovat vyšší počáteční investici, dlouhodobě snižuje náklady. Podle jiného z průzkumů 70 % e-commerce firem uvedlo, že snížení nákladů na obaly je hlavním důvodem pro přechod na recyklovatelné materiály. Ty nejen chrání životní prostředí,
ale jsou i ekonomicky výhodné a zároveň posilují pověst u zákazníků.
Dnešní zákazníci jsou si stále více vědomí dopadu svých nákupů na životní prostředí. Podle průzkumu provedeného firmou Nielsen, 73 % mladých lidí je ochotno zaplatit více za produkty od značek, které se zavazují k udržitelnosti. Packaging Digest potvrzuje, že až 60 % spotřebitelů preferuje e-shopy, které používají recyklovatelné a šetrné obaly.
Není divu, když uvážíme, že každý rok vyprodukujeme 300 milionů tun plastového odpadu, což je téměř ekvivalentní hmotnosti celé lidské populace a velkou část tohoto odpadu tvoří právě obaly
z online nákupů. Jen u nás v ČR se ročně vyprodukuje více než 3 miliony tun komunálního odpadu. Neekologické obaly, zejména ty z plastů, tvoří jeho značnou část a více než 40 % z nich skončí na skládkách nebo je nepřiměřeně zpracováno.
Pytlíkovna existuje proto aby s tímto problémem bojovala, a poskytla koncovým spotřebitelům možnost mnohonásobně snížit uhlíkovou stopu obalové logistiky jejich nakupování. Pokud Vás cokoliv s výše zmýněných faktů či tvrzení zaujalo, neváhejte nás kontaktovat. Rádi povíme více.